«Եկեղեցին ամեն օր մեզանից խնդրում է, որ խղճի քննություն անենք…»
Արհ. Տ. Ռաֆայել արքեպս. Մինասյանի օրհնությամբ և հանձնարարականով Հայաստանի, Վրաստանի, Ռուսաստանի հայ կաթողիկէ համայնքներում Մեծ Պահոց շրջանում կազմակերպվել են հոգևոր կրթության օրեր: Հոգևորականները տարբեր թեմաներ և ձևաչափեր են ընտրել համայնքներում հոգևոր կրթությունը առավելագույնս արդյունավետ կազմակերպելու համար:
Փանիկում, առաջնորդությամբ ժողովրդապետ Հոգշն. Հ. Գառնիկ վրդ. Հովսեփյանի, հոգևոր կրթությունը տեղի ունեցավ 2017թ. մարտի 31-ին և ապրիլի 2-ին՝ հետևյալ թեմաներով.
«Քրիստոսի չարչարանքնեը և խաչելությունը՝ նշան հաղթության»,
«Ողորմությունը՝ աղբյուր բազմաթիվ շնորհքների»:
Հ. Գառնիկ վրդ. Հովսեփյանի առաջին օրվա քարոզը
Նախաբան
Ի՞նչ է նշանակում հոգևոր կրթություն:
Անգլերենով մենք ասում ենք Spiritual retreat: Հոգևոր կրթության գաղափարը եկեղեցին վերցրել է Մատթեոս Ավետարանիչի այս հատվածից՝ «Դրանից յետոյ Յիսուս անապատ տարուեց Հոգուց՝ սատանայից փորձուելու: Եւ քառասուն օր ու քառասուն գիշեր ծոմ պահեց, ապա քաղց զգաց» (Մտթ. 4, 1-3): Այսինքն՝ թե հավատացյալը, թե հոգևորականը և թե աշխարհիկը իր հոգևոր կյանքի ընթացքում պետք է մի տեղ գնա, սնունդ ստանա և հոգևոր սնունդով սնվի, քանի որ մենք նման ենք ատլետների՝ ինչպես մարմինը կարիք ունի սնունդի, այնպես էլ մեր հոգևոր կյանքը կարիք ունի հոգևոր սնունդի: Հոգևոր կրթության գաղափարը չի սահմանափակվում հոգևոր դասով: Մանավանդ Մեծ Պահքի շրջանում և այլ եկեղեցական տոների ժամանակ եկեղեցին խրախուսում է հավատացյալներին, որ աղոթքով, ծոմապահությամբ և ողորմության գործերով սնվեն:
Կարդանք Հվհն. 19, 17-30 համարները՝ Հիսուսի խաչելության մասին. «Ամէն ինչ կատարուած է»: Եւ գլուխը կախելով՝ հոգին աւանդեց: (Հվհն. 19, 30):
Խորհրդածելով Քրիստոսի չարչարանքների և խաչելության մասին՝ կարող ենք ըմբռնել և հասկանալ Քրիստոսի գերագույն սերը խաչի վրա: Եվ մենք՝ իբրև հավատացյալներ, ի՞նչ ենք տվել Քրիստոսին՝ մասնակից լինելու համար Նրա չարչարանքներին և Նրա խաչելությանը:
Աստված այնքան սիրեց մարդկությանը, որ իր Միածին Որդուն ուղարկեց մեզ փրկելու համար: Միմյայն Հայր Աստվածն է, որ մեզ սիրում է հոր պես, և երբ մենք հեռանանք Նրանից, Նա կսկսի լացել: Այո, Աստված մեզ սիրում է հոր պես և կլացի երեխայի նման, երբ հեռանանք Նրանից՝ պաշտելու այլ կեղծ կուռքեր-աստվածներ: Հայր Աստված սեր է. Արարչագործության առաջին վարկյանին Նա ցույց տվեց իր սերը մարդկության հանդեպ, սակայն մարդկությունը անհավատարմության պատճառով հեռացավ Աստծուց: Եվ ահա այստեղ Աստված սկսեց զգալ հուսախաբություն: Մարդկությունը համբերություն չունի սպասելու Աստծուն, և ահա իրենց համար սարքեցին կեղծ կուռքեր՝ Ոսկե հորթ, ինչպես որ կկարդանք Սուրբ Գրքում. «Ահարոնն ասաց նրանց. «Ձեր կանանց, ձեր տղաների ու աղջիկների ականջներից հանեցէ՛ք ոսկէ գինդերը եւ բերէ՛ք ինձ»: Բոլորն իրենց ականջներից հանեցին ոսկէ գինդերը եւ բերեցին տուեցին Ահարոնին: Ահարոնը, դրանք առնելով նրանցից, կաղապարի մէջ ձուլեց եւ կերտեց ձուլածոյ մի հորթ: Նրանք ասացին. «Սա է քո աստուածը, Իսրայէ՛լ, որ քեզ դուրս բերեց Եգիպտացիների երկրից» (Ելք 32, 2-4): Եվ ժողովուրդը սկսեց ուրախանալ այս կեղծ աստծո շուրջ և մոռացան Աստծուն, որ իրենց փրկեց: Բարուք մարգարեն մի նախադասությամբ շատ լավ է նկարագրում այս ժողովրդի վիճակը. «Դուք մոռացաք ձեր կերակրողին՝ յավիտենական Աստծուն, տրտմություն պատճառեցիք և ձեր դայեակին Երուսաղէմին» (Բարուքի թուղթ 4, 8):
Մոռացանք Աստծուն, ով մեզ ստեղծեց, կերակրեց, ով մեր կյանքն առաջնորդեց: Սա Աստծո համար հուսախաբություն է: Հաճախ Սուրբ Ավետարանի մեջ Քրիստոս մեզ հետ առակներով է խոսում: Կարդանք այն առակը այն մարդու մասին, ով այգի սարքեց, բայց հետո հաջողություն չունեցավ, որովհետև աշխատավորներն ուզեցին այն իրենց սեփականությունը դարձնել: Մարդու սիրտը միշտ մտատանջություններով և վրդովմունքերով լի է, և երբեք մարդ գոհ չէ Աստծուց, ով հավատարիմ սերն է:
Մեծ Պահքի շրջանում ամեն ոք իրեն պետք է հարցնի, թե արդյոք հեռացել է Աստծուց: Հայր Աստված խոսեց Մովսես մարգարեի միջոցով, որ հանդիմանի Իսրայելի ժողովրդին, որ հարատևություն չուներ, չգիտեր սպասել, մոլորված էր և գնալով հեռանում էր ճշմարիտ Աստծուց և իր համար ստեղծում էր ուրիշ աստվածներ: Ուրեմն, մի կողմից տեսնում ենք Աստծո հուսախաբությունը, մյուս կողմից՝ ժողովրդի անհավատարմությունը: Եվ մենք, լինելով Աստծո ժողովուրդ և շատ լավ ճանաչելով մեր խորը սիրտը, ամեն օր պետք է նորից վերցնենք ճշմարիտ ճանապարհը՝ չհասնելու համար կեղծ կուռքերի հետևից, երևակայության հետևից, աշխարհիկության և անհավատարմության հետևից: Կարծում եմ՝ այսօր շատ լավ պետք է լինի, եթե հարցնենք «Հուսախաբ Տիրոջ». «Տե՛ր իմ, ասա՛ ինձ, ինձանից հուսախա՞բ ես: Եթե որոշ բաների մեջ այո, ինձ ո՛ւժ տուր վերափոխվելու»:
Ֆրանցիսկոս Սրբազան Քահանայապետը միշտ շեշտում է, որ Հայր Աստված ունի փափուկ սիրտ և սիրում է մեզ Հոր պես: Հաճախ Քառասնորդաց շրջանում եկեղեցին ամեն օր մեզանից խնդրում է, որ խղճի քննություն անենք, մտածենք, խորհենք գերագույն նպատակի շուրջ, որն է՝ ժառանգել երկնքի արքայությունը, և հաճախ աղոթենք և խնդրենք Աստծուց Քրիստոսի կենդանի ներկայությունը մեր կյանքի մեջ: Եվ եթե հեռու ենք Աստծուց, խնդրենք Աստծուց, որ մեզ դարձի ճշմարիտ ճանապարհը ցույց տա, ցույց տա, թե ուր և ինչպես դառնանք դեպի աղբյուրը լույսի, որն է՝ Հիսուս Քրիստոսը: